یزدفردا: دبیر ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک کشور از تدوین نقشه راه در حوزه هوش مصنوعی در وزارت علوم خبر داد

به گزارش یزدفردا: دبیر ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک در نشستی با حضور رییس دانشگاه یزد و چندتن از مسئولان دانشگاه‌های استان و اعضای هیات علمی رشته‌های مهندسی کامپیوتر و مکانیک، گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته نقشه راه کشور در سند هوش مصنوعی تنظیم شده و می‌توان گفت این سند یکی از مترقی‌ترین و بهترین سند‌های علمی کشور است.

 بهروز مینایی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای هوش مصنوعی در کشور گفت: برای تعامل با جهان و رسیدن به جایگاه مطلوب ضروری است تغییراتی در سرفصل‌های دروس ایجاد و رشته‌های جدیدی در این راستا راه‌اندازی کنیم و این تغییرات در برخی دانشگاه‌ها آغاز شده و به زودی به دانشگاه‌های دیگر ابلاغ خواهد شد.

 وی افزود: نقشه راه وزارت علوم در حوزه هوش مصنوعی نیز در حال تدوین است و اهداف و راهبرد‌های آن تنظیم شده و به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

 دبیر ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک کشور فعالیت‌های انجام شده در ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک کشور را در دو حوزه ترویجی و حوزه دانشی و توسعه فناوری برشمرد و افزود: در حوزه ترویجی، آشنایی دانش‌آموزان و عموم مردم با هوش مصنوعی مطرح است.

 وی یادآور شد: از طرح‌های اصلی ستاد، تهیه دستیار‌های هوش مصنوعی در حوزه علوم انسانی، پژوهش و آموزش، تهیه هوش مصنوعی مولد و هوش مصنوعی توضیح‌پذیر و ارتباط هوش مصنوعی با اخلاق است که در دستور کار قرار دارد. 

 مینایی با اشاره به اینکه دانشگاه یزد یکی از دانشگاه‌های ممتاز کشور به ویژه در زمینه بحث رباتیک است تصریح کرد: با توجه به قابلیت‌های استان یزد در زمینه هوش مصنوعی ما امید داریم تا از توانمندی این استان به ویژه دانشگاه یزد در تمام رشته‌ها بخصوص رشته کامپیوتر و حوزه رباتیک بهره‌مند شویم.

 رییس دانشگاه یزد نیز در این نشست گفت: با توجه به شرایط خاص استان یزد در حوزه فناوری اطلاعات، فارغ‌التحصیلان این رشته از لحاظ اشتغال مشکلی ندارند و با توجه به تقاضای بالایی که وجود دارد، در برنامه ستاد آمایش استان تصمیم بر تقویت این رشته داریم.

 وی با اشاره به اینکه استان یزد دارای مزیت‌هایی در حوزه معدن، فولاد، نساجی، گردشگری، فناوری اطلاعات و پزشکی است، افزود: در این حوزه‌ها در استان داده‌های خوبی داریم و دانشگاه یزد در این حوزه‌ها آماده همکاری با ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک است. 

 کلانتری با اشاره به بحث امضای تفاهم‌نامه دانشگاه علوم پزشکی و ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک که در دستور کار ستاد قرار دارد گفت: با توجه به قابلیت‌هایی که در دانشگاه یزد و دانشگاه علوم پزشکی یزد در زمینه‌های مختلف حوزه هوش مصنوعی وجود دارد خواستار امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین سه مجموعه هستیم.

 گفتنی است حاضران در نشست نیز مسائل و دغدغه‌های خود را در مورد موضوع جلسه مطرح کردند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا